SIC ITUR AD DEUM czyli Tak idzie się do Boga
opera w 3 aktach o życiu i męczeńskiej śmierci Św. Wojciecha
opera w 3 aktach o życiu i męczeńskiej śmierci Św. Wojciecha
Wydarzenie o tym tytule nie jest obecnie dostępne w sprzedaży internetowej.
Ostatni dostępny w sieci termin: Sobota, 4 listopad 2017 18:00
Muzyka:
BEATA WRÓBLEWSKA
Libretto:
DARUSZ S. WÓJCIK
Dyrygent i kierownictwo muzyczne:
PIOTR STANISZEWSKI
Reżyseria i inscenizacja:
MAREK RICHTER
Asystent reżysera:
DARIUSZ S. WÓJCIK
Choreografia:
JAROSŁAW RZEPIAK
PREMIERA:
4 listopada 2017 r., godz. 18.00
Centrum Św. Jana w Gdańsku
Gdańsk, ul. Świętojańska 50
Obsada:
Wojciech Sławnikowic: Dariusz S. Wójcik
Matka Wojciecha/ cesarzowa Teofano: Magdalena Witczak
Dytmar biskup czeski/ Grzegorz V papież: Piotr Macalak
Bolesław II Pobożny książę czeski / Jan XV papież: Sasza Reznikow
Wielich doradca Wojciech w Pradze / Nil asceta grecki - bazylianin: Jacek Szymański
Bolesław książę Polan: Grzegorz Piotr Kołodziej
Cudzołożnica kobieta możnego rodu: Barbara Lewicka
Kronikarz/ Bogusza zakonnik benedyktyński: Andrzej Śledź
Wiwana wdowa: Alicja Rumianowska
Otton III cesarz niemiecki: Filip Łach,
Otton III dziecko: Kajetan Macalak
Leon opat klasztoru benedyktyńskiego na Awentynie/ Sicco kapłan pruski: Aleksander Kopecki
oraz
Jan Kanapariusz, zakonnicy, halabardnik, posłaniec, książę pruski, wojowie, lud czeski, Gdańszczanie i Prusowie
(studenci Studium Wokalno-Aktorskiego im. Danuty Baduszkowej w Gdyni)
Koncertmistrz orkiestry: Natalia Walewska
Korepetytor solistów/ Partia fortepianu w orkiestrze: Anna Mikolon
Wizualizacje: Łukasz Czerwiński
Bilety w cenie:
*sektor I (rząd V-XVI) - 40 zł. *sektor II (rząd XVII-XXIII) - 30 zł.
*sektor III (rząd XXIV-XXXI) - 20 zł. (bilet zbiorowy od 10 os.)
do nabycia na miejscu na 2 godziny przed spektaklem
Rezerwacja biletów: tel. 600 290 214
Dramat muzyczny w 3 aktach pod tytułem „Sic itura ad Deum” osadzony jest w realiach historycznych X weku. Ukazuje postaci żyjące w tych czasach w Europie, które miały znaczący wpływ na kształtowanie się stosunków społecznych, politycznych i religijnych.
Poprzez wprowadzenie scen rodzajowych (życie miasta, handel niewolnikami, turnieje rycerskie, chrzest Gdańszczan i Prusów etc) przedstawia obyczajowość tamtych czasów. Postacie historyczne występujące w sztuce to: Papież Jan XV i Grzegorz V; dynastia Ottonów (Otton I, II i III) panująca w cesarstwie niemiecko-rzymskim; dynastia Przemyślidów (Bolesław II) panująca w Czechach; dynastia Piastów (Bolesław Chrobry) panująca w Polsce i św. Wojciech, którego historia życia przedstawiona jest w porządku chronologicznym: od narodzin, po wykupienie Jego ciała przez Bolesława Chrobrego.
Postać św. Wojciecha – głównego bohatera, człowieka szukającego swojego miejsca, wyrastającego ponad przeciętność i wyprzedzającego własną epokę, tworzy oś dramaturgiczną sztuki. Szukanie przez św. Wojciecha dróg do porozumienia między skłóconymi narodami zamieszkującymi ówczesną, środkowo-wschodnią Europę jest celowo uwypuklona ze względu na aktualność problemu, który dziś określa się mianem „Przymierza”.
Merytoryczna wartość sztuki wyrażona w słowie (dialogi) ma charakter uniwersalny, czyli ponadczasowy (np. konflikt władzy świeckiej i kościelnej, potrzeba ewangelizacji w zakresie poszerzenia duchowości człowieka oraz ekumenizm).
Dariusz S. Wójcik scenariusz sztuki oparł na dwóch źródłach historycznych, jakimi są „żywoty” Św. Wojciecha autorstwa Jana Kanapariusa i Brunona z Kwerfurtu oraz na faktach historycznych dotyczących realiów tamtej epoki, powiązań dynastycznych Piastów, Ottonów, czy wreszcie koligacji rodzinnych samego św. Wojciecha.
Libretto otrzymało bardzo pochlebne recenzje dwóch znanych i cenionych historyków gdańskich.
Prof. Jerzy Samp określił sztukę „Sic itur ad Deum” jako …ogromnie ambitne, wartościowe przetworzenie „Żywotów” Św. Wojciecha autorstwa Jana Kanapariusz
i Brunona z Kwerfurtu. Sztuka posiada walory rzetelne w sensie warsztatowym napisanego widowiska, niebagatelny ładunek wartości poznawczych...Sztuka jest głęboką refleksją nad gorliwoścą wiary, pokory, ceny poświęcenia się idei chrystianizacji, wreszcie nad sensem życia i śmierci…
Prof. Andrzej Januszajtis napisał …Interesująca forma, dramatyczna treść i ponadczasowa aktualność – to wystarczające powody, by udzielić daleko idącej pomocy w wystawieniu tej sztuki…
W warstwie brzmieniowej (muzyka) współczesność zderza się z chorałem gregoriańskim. Scenografia osadzona w realiach średniowiecza, poza warstwą poznawczą ma również uświadomić widzowi bogactwo środowiska naturalnego owych czasów.
Obsadę stanowi czternastoosobowy zespół solistów (aktorów, śpiewaków, tancerzy) odtwarzających kilkanaście postaci statyści oraz Orkiestra kameralna pod dyrekcja znakomitego polskiego dyrygenta młodego pokolenia Piotra Staniszewskiego.
Cykliczna joga z Ewą Wajman
pozycji w koszyku
suma:
Czas sesji upłynął. Aby dokonać zakupu biletów należy je ponownie dodać do koszyka.